Tarihçe
Anabilim Dalı Tarihçesi
Anatomi
Morfolojinin bir dalı olup canlı vücudunu şekillendiren organların
normal şekil, yapı, tabii duruş ve komşu organlarla olan ilişkilerini
makroskopik ve subgros olarak inceleyen bir bilim dalıdır. Anatomi bilgileri
hastalığın teşhis ve tedavisi yanında koruyucu hekimlikte de önemlidir. Evcil memelilerin anatomik yapısı ile
ilgilenen bölüme evcil memeliler anatomisi ya da veteriner anatomi ismi
verilir. Anatomi yunanca da parçalamak bölmek anlamına gelen bir kelimeden
köken almış olup parçalama ve bölme sanatıdır. Ancak modern anatomi ölü bedenin
parçalanmasının ötesinde bir anlam ifade eder. Amacı basit bir parçalama ile
gösterilemeyen yaşayan organizmanın yapısı ve bu yapıların görevini araştırmak
ve ortaya koymaktır. Üstelik vücudun ayrılmış parçaları ve sistematik
diseksiyonu canlı organizmanın bölümleri ve bu bölümlerin birbirleri ile olan
ilişkilerine dair bizlere önemli bilgiler verebilir.
Bu incelemeyi
yaparken anatominin kullandığı yöntemler aşağıda belirtilmiştir. Hayvan
bedeninin diseksiyonu bize öncelikle canlı vücudunun bölümlerini, yerleşimine,
etrafındaki yapılarla olan ilişkisine, büyüklüğüne, rengine ve dokusuna göre
tanımlamamıza ve bu bilgiler ışığında bu yapıları sistemlere ayırmamıza
yardımcı olacak bilgileri sağlar. Bu şekilde vücut, iskelet ve kas sistemi, iç
organlar, solunum, ürogenital organlar, dolaşım ve sinir sistemi olmak üzere
çeşitli bölümlere ayrılabilir. Bu Sistematik
Anatomi dir.
Komperatif Anatomi (Karşılaştırmalı Anatomi), ise farklı türlerin vücut yapılarıyla ve
bu yapıların türler arasındaki farklılık ve benzerlikleri ile ilgilenir.
Veteriner anatomi vertebratae grubunda bulunan evcil memeliler ile ilgilendiği
için genellikle komperatif anatomiye başvurur. Birden fazla canlıyı
karşılaştıran bu dal tek bir canlıyı incelemekten daha avantajlıdır. Komperatif
ve sistematik anatominin bir tek amacı vardır. Yaşayan organizmanın yapısı ve
yapı ve fonksiyon açısından vücut organlarının ilişkisidir. Anatomi bu yüzden
Tıp ve Veteriner bilimlerinin temelidir ve amacı öncelikle öğrencilerin
biyolojik olarak düşünmelerini sağlamaktır.